De assurantiepersoon ...

Kent u hem nog, de assurantietussenpersoon? Hij kwam vroeger bij de mensen thuis, dronk koffie, maakte een praatje, bladerde door zijn dossier, verhoogde wat verzekerde bedragen, sloot een uitvaartverzekering voor de kinderen die sinds zijn vorige bezoek aan het gezin waren toegevoegd, en vertrok.

…wordt financieel dienstverlener.

Voor veel jonge gezinnen is dit al lang geen herkenbaar beeld meer van hun “verzekeringsman”. De manier van werken en klantbenadering is flink gemoderniseerd, en vooral geprofessionaliseerd. Dat moet ook wel want wetgever en consument stellen steeds hogere eisen. Daarbij gaat het vanzelfsprekend om vakkennis, maar ook om zaken als integriteit, betrokkenheid bij de klant, bereikbaarheid, een brede interesse en het hebben van “voelsprieten” in de samenleving. Kortom, de assurantietussenpersoon van weleer vindt zichzelf opnieuw uit en transformeert naar een allround financieel dienstverlener.

Gaan de assurantieclubs ook met de tijd mee?

Voor de assurantietussenpersoon was het bijbehorende abonnement op de Beursbengel niet zelden de enige reden om lid te worden. Af en toe werd daarnaast een lezing bijgewoond. Daardoor was binnen de assurantieclubs niet per definitie sprake van veel betrokkenheid van de leden. Sterker, veel leden kenden elkaar niet eens.

Maar zoals de assurantietussenpersoon een veranderproces doormaakt, zo worden ook de assurantieclubs professioneler. De Twentsche Assurantie Club gaat tegenwoordig door het leven als de Vereniging Financieel Dienstverleners Oost-Nederland, en dat is wat wij zijn. De FDON kent alle ontwikkelingen, sterker nog, de bestuursleden staan er zelf middenin. De FDON weet dus wat er speelt en is er voor, door en met de leden. Wie serieus bezig is met zijn vak, is lid.

Wat heeft de FDON mij te bieden?

Er kan veel gezegd worden over de financiële sector, maar niet dat er geen dynamiek in zit. De ontwikkelingen buitelen over elkaar heen. Is iets vandaag actueel, is het morgen achterhaald. En wat gisteren nog verplicht was is vandaag verboden. Eerlijk is eerlijk, het valt niet altijd mee om hierin uw weg te vinden. Heeft u af en toe het gevoel dat u de richting kwijt bent en doelloos rondrijdt? Of heeft u het idee dat u voor een T-splitsing staat en weet u niet of u links- of rechtsaf moet, bang om een doodlopende weg in te slaan. Draait u voortdurend hetzelfde rondje op een drukke rotonde en blijft u de juiste afslag missen? Als lid van de FDON bevindt u zich in een uitstekend kennisnetwerk dat alle mogelijkheden biedt om u te ondersteunen en u op weg te helpen.

Waarmee zou de FDON mij bijvoorbeeld kunnen helpen?

Om de juiste weg te kiezen zult u eerst moeten bepalen wat uw eindbestemming is. Pas daarna kan de route bepaald worden. Met andere woorden, u dient keuzes te maken.

  • Op welke relaties, producten of vormen van dienstverlening ga ik mij richten
  • Welke producten mag ik met de huidige Wft-vakbekwaamheidseisen nog adviseren? En dien ik derhalve nog aanvullende opleidingen te volgen?
  • Ga ik een deel van mijn portefeuille afstoten? Of wil ik samenwerkingsverbanden aangaan voor de producten die ik zelf niet meer mag adviseren?
  • Wil ik een breder samenwerkingsverband aangaan met een inkooporganisatie, back-office of serviceprovider? Zo ja, hoe weet ik welke partijen geschikt zijn voor mij?
  • Ga ik mijn portefeuille verkopen?
  • Welk verdienmodel ga ik hanteren?

Wat doet de FDON verder?

Veel meer dan alleen het overdragen van kennis doet de FDON precies wat u als financieel dienstverlener van een moderne vereniging mag verwachten. Zo kunt u bijvoorbeeld van alles leren over het effectief inzetten van sociale media, en kunt u ondersteuning verwachten bij zaken als de Permanente Educatie.

FDON is regionaal, laagdrempelig, informeel en kwalitatief. Zij organiseert informatieve bedrijfsbezoeken en bijeenkomsten waar u op een prettige en ongedwongen manier in contact komt met vakgenoten.

Wij heten u van harte welkom als lid!